Пряма мова... Урок у 9 класі

 9-и клас.
Тема. Пряма і непряма мова. Діалог. Цитата. Узагальнення і систематизація вивченого
Мета. Актуалізувати, узагальнити й систематизувати знання учнів про засоби передачі чужої  
           мови, удосконалити вміння ставити розділові знаки при прямій мові, діалозі, цитатах,
           правильно використовувати їх у своєму мовленні та виправляти помилки в чужому;
           розвивати культуру мовлення, спілкування; виховувати любов до рідного слова.
Обладнання. Кросворди, малюнки учнів, дидактичний матеріал.
Форма проведення уроку: навчальна гра
                                                               Хід уроку

 І. Оголошення теми, мети уроку
 ІІ. Розминка
      Клас ділиться на три команди. Кожна по черзі отримує запитання. Якщо члени команди не відповідають або помиляються, право відповіді передається суперникам.
                                                              І команда
 1. Які є засоби передачі чужого мовлення?
 2. Назвіть слово, що походить з латинської мови та має значення "наводжу", "наголошую".
 3. Слова автора стосовно прямої мови можуть знаходитися...
 4. Такий спосіб передачі чужої мови, який поєднує особливості прямої та непрямої мови, називається...
 5. Перед вами текст. Який це вид передачі чужої мови?
          - Коли ж можна прийти?
         - На мене, то хоч і завтра! Батько чи мати є в тебе?
         - Ні, я сирота.
         - Тим краще - сам собі хазяїн.
                           (С. Васильченко)

                                                             ІІ команда
 1. Якими розділовими знаками виділяється на письмі пряма мова?
 2. Що називається прямою мовою?
 3. Якою мовою, як правило, відтворюється цитата? (Якою написано основний текст, а посилання на текст у виносці - мовою оригіналу.)
 4. У яких стилях мовлення не вживається діалог?
 5. Перед вами речення. Який це вид передачі чужої мови?
          " Шептала візьми, - сказав конюх хлопчикові. - Тільки зачекай, напою".
                                                                (В.Дрозд)
                                                    ІІІ команда
 1. Чи може бути пряма мова членом речення?
 2. Назвіть складники діалогічного мовлення.
 3. Назвіть форму передачі чужої мови, що будується на основі безпосереднього висловлювання, але передається від особи автораза допомогою підрядних речень.
 4. Яке підгрунтя невласне прямої мови?
 5. Перед вами текст. Який це вид передачі чужої мови?
      Любити мову і досконало знати її - поняття взаємопов"язані. Добре з цього приводу сказав у статті "Слово рідної мови" відомий український педагог В.Сухомлинський: "Щоб любити - треба знати, а щоб проникнути в таку тонку й всеосяжну величину й багатогранну річ, як мова, треба її любити"

 ІІІ. "Розгадай кросворд"
       Команди обмінюються кросвордами (складені учнями вдома) і розгадують їх та оцінюють роботу суперників, зважаючи на такі критерії, як правильність формулювань, грамотність запису, відповідність темі.

 ІУ. Редагування тексту
                            І команда
       Гумор відображає духовний світ народу. Український народний гумор образний, добре приперчений, оптимістичний, викликає добру улибку, а не нагле "ги-ги".
       Як спалось? Чи сухо всталось? - запитувала мене малу утром бабушка. Якщо я довго задержувалася у ванній приговарювала "Не мийся так довго, бо станеш біла біла, ворона подума що сир і вкрадить". Коли я грустила, совітувала - Бий лихом об землю, як швець халявою об лаву.

                            ІІ команда
      Від баби люби чула я такі розкази: "Везуть помираючого від голоду на кладбище, а навстрічу йому старуха: "Чоловіче, возьми, сухарь, з"їшь та одужаєш". А він у відповідь - Та це води накачати, та наносити, та сухарь розмочити... Поганяй до ями!". Пообіцяли мужику: скільки землі обійде, стільки йому достанеця. Він йшов, потом біг, а, падаючи знесилений, протягнув руки вперед "І це моя".
      Пам"ятаю бабушкині присказки: - Дай, Боже, нашому теляті вовка з"їсти".

                             ІІІ команда
     Як хорошо, що люди незабули прикрасного обичаю "Як не стануть писанок писати та й на Юрія класти взори - загине світ їм" - каже мені космацька писанкарка Анна Коб"юк. Сидить вона в чистій хаті, одіта у вишиту сорочку, з писачком у руках, і з молитвой на устах.
      Мама мені наказувала, що писанку треба писати з побожними думками, відганяючи од себе злобу і нечисть. "Слухала Анниця мамині слова, слухався Анницю писачок". Є що тепер показати і утішити людей на Паску.
                       
 У. Гра "Займи своє місце"
         "Усе життя, - писав Павлов, - я любив працю".
 УІ. "Мовленнєва розминка"
                                 І команда
   Скласти діалог, використовуючи дані репліки та заповнюючи пропущені рядки
   - Привіт! У тебе з"явився планшет. Батьки подарували?
   - Так. На день народження. Ти ж знаєш, мені давно обіцяли купити планшет. А тобі коли куплять?
   - Не знаю, думаю, мені він не потрібен. А ти не вважаєш, що планшет відволікає від навчання?
   -...
   - А знаєш, що планшети відволікають від уроків?
   - ...
   - А які є негативи при користуванні планшетами?
   - ...
                                   ІІ команда
 Скласти діалог, розкривши зміст висловлювання.
     "Якщо людина протягом дня почує добре слово, побачить один добрий вчинок і зробить одну добру справу, - вона проживе цей день недаремно".

                                  ІІІ команда
   Інтерв"ю-опитування "Улюблені куточки селища Смоліне"

 УІІ. Підсумок уроку
 УІІІ. Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи "Пряма мова. Діалог, Цитата"


 Учитель української мови та літератури Петрова Н.М. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий