Т.Шевченко. С.-Петербурзький період. "Думка"

Урок  української літератури в 6 класі
Тема. Тарас Шевченко. «Думка» («Тече вода в синє море…»). Відомості про  
          перебування поета в Санкт-Петербурзі
Мета. Знати основні відомості про життя Т.Шевченка в Санкт-Петербурзі,
           зміст вірша «Думка», виразно й осмислено його читати, уміти    
           визначати провідний мотив та пояснити роль художніх засобів;
           розвивати увагу, творче мислення; виховувати любов і повагу до
          творчості народного поета Т.Шевченка
Обладнання. Портрет Т.Шевченка, бібліотечка творів Великого Кобзаря,
          картина Л. Жемчужникова «Кобзар на шляху», дидактичний матеріал
         ( картки для груп), комп'ютерні технології
Тип уроку: бінарний (українська література та англійська мова)
                      
                                            Хід уроку
І.Психологічне налаштування (побажання успіхів на уроці)
 Слово вчителя. Задля добра свого народу
                              Боровся він, горів, співав.
                              Співцю ж народ у нагороду
                              Любов свою подарував.
   - Як ви думаєте, про кого йде мова? Так, це про Т.Г.Шевченка, великого сина українського народу. Любити Шевченка – означає пам'ятати про його життя, твори, які він присвятив своєму народу. Згадаємо, що нам відомо про Т.Шевченка.
ІІ. Актуалізація опорних знань
                           1. Літературна вікторина (усно)» «Що ви знаєте про  
                                                     Т.Г.Шевченка?»
1.     Коли і де народився Т.Шевченко? (9 березня 1814 року в Моринцях)
2.     Перші скупі знання малий Тарас отримав...
        (з церковнослов’янської книги у школі сільського дяка)
3.     Як звали подругу дитячих років Шевченка? (Оксана)
4.     Чому життя для малого Тараса було нестерпним? (Батько одружився  
        вдруге, мачуха була злою)
5.    З якого часу Тарас залишився круглим сиротою? (З одинадцяти років)
6.    Змалку в обдарованій від природи дитині був талант... (художника)  
7.     Скільки років провів Шевченко у засланні? (10 років)
8.     Назвіть хоч одного автора твору про Шевченка  (Степан Васильченко)
9.     Назвіть хоч один твір Шевченка, що став піснею. (“Реве та стогне Дніпр
        широкий”, “Думи мої...”, “ Зоре моя вечірняя...”)
10.   Продовжіть речення: “Тарас Григорович Шевченко все життя...”
       (...боровся за кращу долю народу. Або на розсуд учнів)
11. Яку річницю з дня народження Шевченка ми відзначали в минулому
      році? (200 років)
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку ( слайд №1). Запис у зошити.
ІУ. Розкриття теми уроку
      1. Презентація «Т.Шевченко в Санкт-Петербурзі»   
     
2 слайд.Юний Шевченко прийшов 1831 року до Петербурга пішки, подолавши разом з іншими кріпаками Енгельгардта сотні верст глибокими снігами Прибалтики й російської Півночі. Від сурової зими 1831 року почалося його тривале столичне життя, сповнене боротьби за існування, незгасного бажання стати вільним, вивчитися на професійного художника.
3 слайд. Передбачаючи мати вигоду з малярських здібностей Тараса і зваживши на невідступні його прохання, пан Енгельгард віддав свого кріпака на науку до майстра петербурзького малярського цеху Василя Ширяєва.
4 слайд.Чим займався Тарас у малярському цеху? Різним – спочатку розтирав фарби, малював дахи і паркани, а в 1833 р. ми бачимо Шевченка у складі артілі Ширяєва, яка займалась оздобленням Сенату, Синоду, а згодом Великого, Александринського та Михайлівського театрів. У 1836 р. під час перебудови Петербурзького Великого театру йому, як доброму рисувальнику доручили зробити рисунки орнаментів та арабески плафона. Уже в цей час Шевченко виказав хист умілого рисувальника.
 (Виступ учня про навчання Шевченка в Ширяєва)  Ширяєв був людиною скупою, «неотесаною і жорстокою». Учням своїм ніколи й ні в чому не потурав і не поблажав, а якщо котрий із них провинився, то й бив. Коли кінчався сезон малярських праць, Ширяєв не дозволяв своїм учням виходити з дому навіть по святах – хіба що до церкви. Спізнюючись на обід у неділю, Шевченко знав, що буде битий.  Коротко кажучи словами самого Шевченка, «хазяїн його був загарливіший за всякого дяка-спартанця». Тарас розумів, що опинився в повному рабстві у московського мугиря, що сам «ледве-ледве виліз на світ Божий», а «видряпавшись» у люди, зробився типовим жмикрутом. Безвихідність положення змушувала тепер хлопця «перетерпіти всі спроби», та й досвід показав, що вічно бунтуватися й утікати не можна. Але до цікавішої, «живописної» праці майстер, натурально, не відразу учня допустив, та й не завжди вона бувала, натомість завжди були звичайні малярські роботи, і Шевченко із смутком потім згадував, який був «безрадісний, безнадійний початок» цієї його мистецької кар’єри: почав він її, як сам каже, з того, «що молов у жорнах охру і мінію та малював підлоги, дахи та паркани». Із стиснутим серцем мусів увесь час собі пригадувати: «Терпи, козаче, отаманом будеш!»
5 слайд. Уночі, після роботи, юний Шевченко любив відвідувати Літній сад С.-Петербурга, милувався мармуровими скульптурами, змальовував їх  Саме тут Тарас почав віршувати. Він писав про Україну, козаків, недолю рідного краю.
6 слайдЩоб удосконалювати майстерність живописця, Т. Шевченко вступив у Товариство заохочення художників і дістав можливість відвідувати «рисувальні класи». У Петербурзі він познайомився із земляками: Іваном Сошенком, Євгеном Гребінкою. Василем Григоровичем. Усі відзначали неабиякий розум Шевченка й «некріпацьку зовнішність».
7 слайд.  Згодом відбувається знайомство Шевченка з К. Брюлловим, О.Венеціановим і Василем Жуковським. Карл Брюллов хвалив його художні роботи, а надто вірші, які показував йому юнак, і взявся безкоштовно приватно навчати талановитого кріпака. Невдовзі Тарас став його улюбленим учнем.
8 слайд.  К. Брюллов передоручив виконати замовлення Т. Шевченкові написати портрет генерала Клейнміхеля, який вважав себе красенем і принижував Тараса. Шевченко висміяв вельможу, намалювавши йому потворне обличчя. Той не викупив портрет, а забрав картину цирульник, повісивши її як вивіску. Від відвідувачів не було відбою. Генерал змушений був викупити портрет за 500 рублів.
9 слайд. Карл Брюллов намалював портрет письменника Василя Жуковського — вихователя царських дітей, картину розіграли в лотерею, а за зібрані 2500 рублів Тараса Шевченка викупили з кріпацтва.
25 квітня 1840 року на квартирі Брюллова вихователь царевича Василь Жуковський урочисто вручив Тарасові Шевченку його відпускну.
10 слайд. Шевченко, який після викупу став улюбленим учнем Карла Брюллова, постійно бував у його майстерні, жив у нього на квартирі.Завдячуючи Брюллову, поет вимовив своє захоплено-радісне: «Живу, учусь, нікому не кланяюсь і нікого не боюсь, окроме Бога — велике щастя буть вольним чоловіком».
(п'ять слайдів, 11-15)
2. Повторення теорії літератури:
    - назвіть групи, на які поділяються за родами твори літератури (епос, лірика, драма);
    -  що таке ліро-епос? (поєднання ліричного й епічного начала);
    - хто такий ліричний герой? (уявна особа, яка висловлюється в ліричному творі й виражає свої преконанання та переживання).
3. Робота над твором «Думка».
     1). Слово вчителя. Весь поетичний і частина художнього доробку петербурзького періоду тематично пов'язані з Україною, хоча між 1830-1843 роками йому жодного разу не вдалося побувати в рідному краї. Шевченко часто називав свої вірші "думками". Багато думок у поета, особливо сумних. Він самотній, нерідко закинутий долею далеко від рідної землі. То й добре розуміє почуття козака, що шукає своєї долі і не знаходить її. Покинув рідних, кохану, а все даремно — чужі люди навкруги, ні з ким поговорити, душу заспокоїти. Та й дуже часто немає вже повороту додому — "шляхи биті заросли тернами". Недаремно кажуть, що "у чужій сторонці навіть не звідти сходить сонце».

2). Виразне читання вірша. (Читання учнем вірша напам'ять. 2. Розгляд учнями малюнків за віршем. Домашнє завдання).
3). «Гості з Англії».
     Учитель. Т. Г. Шевченко та його твори відомі у всьому світі. Про це вам розкажуть гості з Англії.
      1 ученьShevchenko entered the Academy of Fine Arts in St Petersburg, there he became a student of Bryullov. Shevchenko was awarded three silver medals for his works and later he had become an Academician in engraving.
     Перекладач. Шевченко вступив до Академії мистецтв в Санкт-Петербурзі і там став учнем Брюлова. За свої роботи Шевченко був нагороджений трьома срібними медалями, і згодом він став академіком по гравіруванню.
      2 учень. Shevchenko was an outstanding poet and a highly accomplished artist. There are 835 works written by him, although 270 are known to have been lost. His collection also contains over 150 portraits, 42 self-portraits. There are many landscapes, watercolours and etchings.
   Перекладач.Шевченко був видатним поетом і прекрасним художником. Він написав 835 робіт, хоча відомо, що 270 робіт втрачено. У його колекцію також входить 150 портретів, 42 автопортрети, багато пейзажів, акварелей і гравюр.
   3 учень. A Reflection

The river empties to the sea,
 But out it never flows;
 The Cossack lad his fortune seeks,
 But never fortune knows.

The Cossack lad has left his home,
 He’s left his kith and kind;
 The blue sea’s waters splash and foam,
 Sad thoughts disturb his mind:

“Why, heedless, did you go away?
 For what did you forsake
 Your father old, your mother grey,
 Your sweetheart, to their fate?

In foreign lands live foreign folks,
 Their ways are not your way:
 There will be none to share your woes
 Or pass the time of day.”

Across the sea, the Cossack rests –
 The choppy sea’s distraught.
 He thought with fortune to be blessed –

Misfortune is his lot.

In vee-formation, ‘cross the waves
 The cranes are off for home.
 With weeds are overgrown…
 The Cossack weeps — his beaten paths

St. Petersburg, 1838.
 Translated by John Weir Toronto

Учитель.  Хочу подякувати учням за виразне і правильне читання англійською мовою, поставити оцінки (називає…). Пам'ятайте мою настанову:
                  Ніколи не здавайтесь,
                  У вас наснага є.
                  Чужому научайтесь
                  І бережіть своє! 
Фізкультхвилинка. «Мрія»
                          Є у мене гарна мрія.                    
                          І на вас одна надія.                    
                          Про країну ви подбайте.           
                          Вчіться, думайте, читайте!        
                          А для цього підростіть.
                          Руки вгору підніміть-
                          І на пояс. Всі присіли.
                          А тепер за парти сіли!
4).Аналіз вірша
   1). Визначення теми, ідеї, основної думки твору. Запис в зошити:
     Тема твору — шукання долі молодим козаком. Тему вірша — шукання долі молодим козаком — запозичено з народної пісні, його мотиви й образи мають численні паралелі в народних піснях («Ой не шуми, луже, зелений байраче...», «Ой не шуми, луже, дубровою дуже...», «Ой зелений дубе, чого нахилився...», «Нещасливий козаченько без долі вродився...» та ін.)
      Ідея твору – співчуття козаку, який повсякчас сумує за милою країною («думав доля зустрінеться, а спіткалося горе»).
    Основна думка - наймилішим для кожної людини є те місце, де вона народилася, живе, — батьківська хата, люди, природа, і коли втрачається це все, то відчуваєш себе нещасним, самотнім.
2). Бесіда за змістом твору.
       Що шукає козак? (Долю)
     -   А що таке доля? (добре життя, є що їсти, воля, не треба працювати на когось, а лиш на себе, мати власний дім, сім'ю…)
    Яку ж долю хотів зустріти козак? Чи зустрів він її? Чому не зустрів?
      Як зрозуміти останні рядки твору?
    -   Чому для нас рідний край — наймиліший?   За яких обставин людина покидає рідний край? Від чого залежить те, про що думає людина.
3). Творче завдання.  Розкрити образ моря. (1.Тече вода в синє море, та не витікає. Безмежність, безкінечність. Безупинність.2.Грає синє море. Вабить козака до себе, до пошуків кращого життя, хоч думка і застерігає. 3.Грає синє море. Безповоротність. )
    - Від чийого імені ведеться розповідь? (Від імені автора. Потім слова автора зливаються зі словами ліричного героя. Подібність долі героя і автора.)
   Знайдіть фразеологізми у творі (Пішов козак світ за очі. Шляхи биті заросли тернами)
3). Робота в групах.
     І – передати кольорами настрій вірша (пояснити вибір)
     ІІ – Розкрити роль художніх засобів у творі (паралелізм, епітети: синє море, шляхи биті, ненька старенькая, молода дівчина, серце козацькеє; метафори: грає море, грає серце, думка говорить, спіткалося горе)
    ІІІ – написати твір-мініатюру (можна вірш) «Думка про рідний край»
          (можна скласти сенкан «Думка»)
                                  Думка
                         Раптова, творча
                        Ожила, затріпотіла, полетіла
                       Зробила світ яскравим, осяйним
                                   Мрія
                         
У. Підсумок уроку. Запитання:
  - Які думки навіяв вам твір Т.Шевченка? Що вас вразило на   
    сьогоднішньому уроці?
УІ. Оцінювання.
УІІ. Домашнє завдання. Прочитати виразно поему «Іван Підкова» (с. 60-61),  
       описати характер Івана Підкови (використати цитати)
   
Учитель української мови Смолінського НВО Петрова Н.М.

Комментариев нет:

Отправить комментарий