Відкритий урок

Урок з української мови у 6 класі (презентація тут)

Тема. НЕ з іменниками
Мета. Навчальна: досягти засвоєння учнями правил правопису НЕ з іменниками, обґрунтовувати написання слів відповідними правилами, збагачувати словниковий запас учнів; розвивальна: розвивати спостережливість, пам'ять, творчі здібності, орфографічні навички; виховна: виховувати бажання вчитися, сумлінно працювати, плекати найкращі риси характеру.
Обладнання: мовна скринька, електронна презентація матеріалів до уроку, карткові завдання.
                                               Перебіг уроку
І. Організаційний момент
   Забезпечення емоційної готовності до уроку.
     - Добрий день! Я Ніна Миколаївна.
     Сядьте всі рівненько,
     Спинки тримайте пряменько,
     Один одному всміхніться,
     У віконце не дивіться.
     Зробимо сміливий крок –
    Розпочнемо наш урок!
ІІ. Актуалізація знань учнів
    «Мовна скринька» (Слайд №1 «?»)
-         Подивіться: чиста сторінка,
Ні теми нема, ні мети…
Лише знак питання великий!
Спробуй відгадку знайти!
Якщо є знак питання,треба дати відповіді на запитання. Для цього у мене є чарівна «мовна скринька» із запитаннями для вас. Треба швидко витягати і зразу ж відповідати. (Діти відповідають на запитання)
1.     Що називається іменником?
2.     Іменник належить до самостійної чи службової частини мови?
3.     Які морфологічні ознаки має іменник? (Рід, число, відмінок).
4.     Що таке префікс?
5.     Чи знайоме тобі слово частка?
6.     Що називають антонімом?
7.     Що називають синонімом?
ІІІ. Оголошення теми, завдань уроку. (Слайд №2 «Відкриття сторінки»)
-         Любі діти! Сподіваюся, що сьогодні ви заповните чисту сторінку уроку глибоким змістом, ближче пізнаєте слово!
Тема. НЕ з іменниками
Завдання. 1. Ознайомитися з правилами написаннями НЕ з іменниками
                    2. Навчитися писати НЕ з іменниками
                    3. Розрізняти префікс  і частку НЕ
                    4. Виховувати в собі бажання вчитися, старанно працювати
Епіграф уроку: «Учення – світ, а невчення – тьма» чні пояснюють значення
                             епіграфа, записують тему уроку)
Мотивація навчання. Поетична сторінка
-         Зі Смоліно до Виски, ох не близько!
Я їду, бачу – переслідує мене
Таке щось невгамовне, невеличке
І незнайоме, заперечне, дивне НЕ.
Кажу: «В машину сядь!»
-         Не сяду!
-         Додому йди!
-         Та не піду!
Тоді взяла я НЕ з собою,
Бо залишать не до ладу.
Давайте з НЕ ми розберемось
І допоможемо йому.
Де буде префікс НЕ, де частка,
Бо це ж цікаво й самому!
-Усі випробування пройдемо!
 Невгамовне НЕ вгамуємо!
 Сторінки уроку заповнимо!
ІІІ. Освоєння теми уроку.
      Сторінка 1 (Слайд № 3. Словник)
-         Не бійтесь заглядати у словник,
Це пишний яр, а не сумне провалля.
 Неук- нетямуща, неосвічена малознаюча людина; профан.
Невіглас – обмежена, невихована, некультурна людина.
Небилиця – те, чого насправді не буває; вигадка, брехня
Непам’ять – це забуття, втрата пам'яті про кого-небудь.
Нектар – сік, який виділяють рослин. 
Нечема –  нечемна, невихована, неввічлива людина.

                  Випробування1. «Загадкові слова» (Слайд № 4 «Загадкові слова»)
...мовлятко
…нависть
…ктар
…біж
…вдаха
…від
…гатив
…вільник
…забудка
…діля
-         Вставте НЕ замість крапок. Тепер слова вам відомі? Як ми будемо писати ці слова: разом чи окремо? Формулюємо правило.
Випробування 2. «Знайомі слова». (Слайд № 5  «Знайомі слова»)
Правда -… - …
Друг - …  - …
Щастя - … - …
Воля - … - …
Віра - … - …
 Доля - … - …
-         Поставте НЕ попереду слів. Що утворилося? (антоніми). Знаєте, що таке синоніми? Доберіть синоніми до слів з НЕ. НЕ є в цих словах часткою чи префіксом? А якщо префіксом, то пишуться… (разом). Формулюємо правило.
                                     (Слайд № 6 «Перевіримо знайомі слова»)

Правда  - неправда - брехня
Друг -  недруг - ворог
Щастя – нещастя - горе
Воля  – неволя - рабство
Віра – невіра – безнадія
Радість – нерадість - сум
Доля – недоля – безталання
        Випробування 3. «НЕДО». (Слайд № 7 «НЕДО»)
                   НЕДО – вічний недороба,
                Недоводько до кінця.
                Все йому не до вподоби,
                Все йому не до лиця.
-         Пригадайте і запишіть декілька імен мешканців Недоладії за твором Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». (Недорадник, Недочеревик, Недопопелюшка, Недоладько, Недоштанько, Недокухар).
-         До складу якого префікса входить НЕ в цих словах? Як пишуться ці слова? (Разом і з великої літери). Формулюємо правило.
Випробування 4. «Заперечення-протиставлення». (Слайд № 8 
                                                        «Заперечення-протиставлення»)
Праця не дурниця.
За календарем уже не осінь.
Не зло, а добро завжди перемагає.
   Не калина, а верба росла на березі річки.
-         Назвіть слова, які заперечуються чи протиставляються часткою НЕ? Чому тут частка, а не префікс? Як пишуться ці слова? Формулюємо правило.
Фізкультхвилинка. Є у мене гарна мрія.
                                    І на вас уся надія.
                                    Про країну ви подбайте,
                                   Вчіться, думайте, читайте.
                                   А для цього підростіть,
                                  Руки вгору підніміть.
                                  І на пояс. Всі присіли.
                                  А тепер за парти сіли!
Сторінка 2. «Підручник»(Слайд № 9)
                         Підручник – друг наш незамінний,
                         Супутник у житті відмінний.
                         Без нього світла не знайдеш,
                         А з ним розумним ти зростеш!
-         Прочитаємо матеріал підручника (с. 119. Учні читають правило)
-         Виконаємо вправу 314(письмово)
Сторінка 3. «Відновлення рядочків»  (Слайд № 10 «Відновлення
                                                             рядочків»)
     І ряд. Мово рідне, слово рідне,
                Той у грудях не/серденько,
                Хто вас забуває,
                Тільки камінь має.
    ІІ ряд. Любіть Україну, як сонце любіть,
                Любіть у годину не/годи.
               Як вітер, і трави, і води.
               В годину щасливу і в радості мить,
  ІІІ ряд.  Зійди над горою.
                Зоре моя вечірняя,
                В не/волі з тобою.
                Поговорим тихесенько
Сторінка 4 «Творча». (Слайд № 10. «Творче завдання»)   
 Допишіть текст прозою чи віршем.
              ________________ не дощ,
              ________________сніг.
             ________________принесла
             Не сум, а________сміх.
             _______________не війна,
            ________________запанував.
            _________________________
            ______________не забував.
Зразок. Я хочу, щоб ішов не дощ,
               А білий-білий сніг.
               І щоб зима нам принесла
               Не сум, а тільки сміх.
              Щоб у країні не війна,
              А мир запанував,
              Щоб мову рідну, веселкову
              Ніхто не забував. 
 
Підсумок уроку. Гра «Так – ні»
           1). НЕ з іменниками пишемо разом, коли є протиставлення (ні).
           2). НЕ з іменниками пишемо разом, коли слово без не не
                вживається(так).
           3). НЕ з іменниками пишемо окремо, коли утворюється іменник з
                протилежним значенням (ні).
           4)  Іменники з НЕДО, що мають значення неповноти дії, пишуться
                разом (так).
  
Оцінювання.
-         Чи здолали ми невгамовне НЕ?
-         Заповнили сторінки уроку глибоким змістом, пізнали нові слова! Любіть і вивчайте мову!
Домашнє завдання. (Слайд № 11) 1. Вивчити правила на с. 119;
        2. Вправа 316. Спишіть речення, розкриваючи дужки та розставляючи пропущені розділові знаки. Поясніть орфограму «не з іменниками»;
       3. За бажанням: скласти усний міні-твір про Новий рік, використати слова з  не.                                               




Комментариев нет:

Отправить комментарий